יום שישי, 15 בדצמבר 2017

שתי מחשבות על דיספסוידוקוהרנטיות






                                                                        כ"ה תמוז התשס"ד

א. יום ליום יביע אמר
ראשית התודעתי לפסוידוקוהרנטיות במכון מופת, שם המרצה הסב את תשומת לבי לכך שהמחשבה איננה רציפה, אלא מכילה מנגנון המדמה קוהרנטיות... עוד באתו ערב בלכתי בגן מניה הבנתי שהמנגנון הזה אינו אלא תחושת הקוהרנטיות עצמה, וצורת המחשבה משקפת (דו כוונית) את צורת העולם - הלא הוא פסוידוקוהרנטי. הייתי אז בכתה ה`. מאז השתפרתי בנסיונותי להדמות לעולם, והתפעלתי לגלות עד כמה דיספסוידוקוהרנטיים חיי הונדורה - טרם הספקתי לנקות את הרצפה מעסיס הזיתים הסגל מהמסיק בנחל אל-על, וכבר אני מוביל ארגזי ספרים ממבוא חמה לאוניברסיטת חיפה. והדיספסוידוקוהרנטיות נדדה מארגזי הספרים אל הארץ: מאיפה אספתי ספרים? נהלל, גשר הזיו, משמר העמק, מלכיה, ידידיה, יפעת, בית העמק, גונן, מעין צבי, עין השופט, עמיעד, סאסא, דליה, יראון, גבת, גבעת עז, תובל, הסוללים ועוד. וכשכל הספרים נאספו והצגו ליריד - עלתה הדיספסוידוקוהרנטיות במלא הדרה כמו שאומרים - השאלה הנשאלת ביותר ביריד היתה: "לפי מה מסֻדרים הספרים?" ההנחה שביסוד השאלה היא שהספרים מסדרים לפי משהו. המוכרים והמוכרות ביריד התאמצו למצא תשובה מתחכמת ועם זאת ברורה, שתעמיד את הלקוח על טעותו היסודית ועם זאת לא תגרור שאלות נוספות. רק יקי אמר "כמו החיים". לא לשוא "שלחתי" אתו ללמד פלוסופיה. הספרים היו מסדרים כמו החיים ולכן כל-כך אהבתי את היריד. קראתי דף מכאן, דף מכאן, שיר מפה, משפט משם, ורק כך יכול הייתי להתודע לתאור הטל הנפלא: בא לילה עד נפש





 ב. דיספסוידוקוהרנטיות אצל אלתרמן ויואל הופמן ורמז לנבואת נחמה
כששמעתי שהזפינג הוא ממאפיני הפוסטמודרניזם, התלהבתי כל-כך, שחשבתי שאני פוסטמודרניסט. אלא שהפוסטמודרניזם מבין את הזפינג כחסר-משמעות לדבר עצמו, הכל נתן להחלפה, ולכן לא משנה מה רואים בטלויזיה. למרות שגדלתי כמעט בלי טלויזיה (וכשהגיעו הכבלים - כבר בכלל בלי) הבנתי (והערצתי) את הזפזופ, שכן הוא נראה לי תאור שלעולם, בו דברים קורים מגונים ללא כל קשר, בעוד כל קשר הוא פרי המחשבה, שהיא עוד יותר מהעולם עוברת מנושא לנושא וממקום למקום. עד כדי כך התרשמתי מהזפזופ (טרם הכרתי את האינטרנט) עד שרציתי שכמהו תראין יצירותי. בשעורו הסביר יואל הופמן בהתרגשות רבה כי בכתה בה מורה מקריאה את בעיר ההריגה של ביאליק וילד מצביע ואומר שהוא צריך להשתין - לא נפסקת השירה. ספור זן שכזה לא תמצאו בספריו (הספרותיים) אלא את ישום התורה הנ"ל (או הרצאת הדברים בספר יוסף, עליה אדבר בנפרד). בספריו הוא עובר מנושא לנושא ומתחום לתחום בתוך כל פסקה, ובכך מדגיש את חשיבות הדברים כפי שהם (ולא את הספורים שאנו מקוים למצא בהם). אין זו סתם טכניקה להזרה, שכן ברב המקרים הוא לא משתמש בהזרות, וכשכן - אד הוק. אין עלילות, יש התרחשיות. ההתרחשיות לא מונעות מהקורא להרכיב מהן עלילה, אך לכל התרחשות והתרחשות אפי שונה וגשה שונה מהטקסט. בספרים מגון נושאים, ארועים ודמיות, המרכיבים עולם אך מרכיבים אתו כאסף פרטים רבים ומגונים ולא כציר קוהרנטי דמיוני, כלומר - הספרים משקפים היטב את העולם. אצל אלתרמן הדיספסוידוקוהרנטיות יותר מרכבת. מלבד דגמאות לתפיסת הדיספסוידוקוהרנטיות אצל אלתרמן, כגון באפי הקטלוגי שלשיר התוצרת, או בערבוב הסמלים האפיני לכוכבים בחוץ: "הה, ארצי, מי עיניו להישיר בך יכול, את שמות ודברים כברק מערטלת" או "צידה להביא לאחי הגדולים: לאור ולרחב בשדות אבינו" או "הסוף והלב והסתו", ישנה גם המחשת הדיספסוידוקוהרנטיות. ההמחשה נעשית באפן די דומה לשטתו הנהדרת שלס. יזהר. יזהר בונה רצף דמוי אסוציאטיבי שבו נכנסים כל תחומי החיים לחשיבה במעין דבור משלב על ענין אחד כביכול. נניח - דמות מסתכלת על עץ, וחושב באמצעותו על כל תחומי החיים באפן רציף, כשהדובר בגוף שלשי מדבר מתוך מחשבות הדמות. רק לעתים נדירות נמצא שגם התחומים מתערבבים זה בזה בתוך הטקסט, דגמא נהדרת לכך בספור אצל הים. אצל אלתרמן, התחומים מערבבים זה בזה לארך כל הטקסט. דגמא טובה לכך היא השיר ליל חניה, כלו, אשר לכל ארכו הוא מדבר על ליל חניה במלחמה, על זמר, ועל השיר עצמו, באתן מלים ממש, ולא בזה אחר זה. "על אהבה הוא מדבר, בה הוא פותח, ועל חובה וקרב ועל הכל בכל"





הערות:
א. ברשומה חסרות דגמאות. אני מקוה לערך אתה בקרוב ולהוסיף דגמאות.
ב. בהקלידי את השאלה "לפי מה הספרים מסדרים?" הקלדתי בטעות "לפי מה מסדרים החיים?". יתכן שטעות זאת משקפת את השאלה שלקוחות היו רוצים לשאל, ויתכן שהיא משקפת דברים אחרים..


את כל שירי הקלדתי לך
ויאבדו בין רבוא חלונותיך
ומתי בחלונותיך
ירד גשם?







-צרבת בערוץ 24
-שיר ערש (היכל ועיר נדמו פתע) ולחנו
-מדוזה לבנה ליד שקמנה-השיר הזה/האחיות פיק
-טפול רפלקסולוגי במורן
-הבנת שרה שילה
-חטמית זיפנית בציור אורלי
-הים ממרפסת אמי
-החם המסמא
-קפסא לנקוז מי מזגן בבת-גלים עלתה על גדותיה
-אחות צביקה



    שתי מחשבות על דיספסוידוקוהרנטיות






                                                                            כ"ה תמוז התשס"ד

    א. יום ליום יביע אמר
    ראשית התודעתי לפסוידוקוהרנטיות במכון מופת, שם המרצה הסב את תשומת לבי לכך שהמחשבה איננה רציפה, אלא מכילה מנגנון המדמה קוהרנטיות... עוד באתו ערב בלכתי בגן מניה הבנתי שהמנגנון הזה אינו אלא תחושת הקוהרנטיות עצמה, וצורת המחשבה משקפת (דו כוונית) את צורת העולם - הלא הוא פסוידוקוהרנטי. הייתי אז בכתה ה`. מאז השתפרתי בנסיונותי להדמות לעולם, והתפעלתי לגלות עד כמה דיספסוידוקוהרנטיים חיי הונדורה - טרם הספקתי לנקות את הרצפה מעסיס הזיתים הסגל מהמסיק בנחל אל-על, וכבר אני מוביל ארגזי ספרים ממבוא חמה לאוניברסיטת חיפה. והדיספסוידוקוהרנטיות נדדה מארגזי הספרים אל הארץ: מאיפה אספתי ספרים? נהלל, גשר הזיו, משמר העמק, מלכיה, ידידיה, יפעת, בית העמק, גונן, מעין צבי, עין השופט, עמיעד, סאסא, דליה, יראון, גבת, גבעת עז, תובל, הסוללים ועוד. וכשכל הספרים נאספו והצגו ליריד - עלתה הדיספסוידוקוהרנטיות במלא הדרה כמו שאומרים - השאלה הנשאלת ביותר ביריד היתה: "לפי מה מסֻדרים הספרים?" ההנחה שביסוד השאלה היא שהספרים מסדרים לפי משהו. המוכרים והמוכרות ביריד התאמצו למצא תשובה מתחכמת ועם זאת ברורה, שתעמיד את הלקוח על טעותו היסודית ועם זאת לא תגרור שאלות נוספות. רק יקי אמר "כמו החיים". לא לשוא "שלחתי" אתו ללמד פלוסופיה. הספרים היו מסדרים כמו החיים ולכן כל-כך אהבתי את היריד. קראתי דף מכאן, דף מכאן, שיר מפה, משפט משם, ורק כך יכול הייתי להתודע לתאור הטל הנפלא: בא לילה עד נפש





     ב. דיספסוידוקוהרנטיות אצל אלתרמן ויואל הופמן ורמז לנבואת נחמה
    כששמעתי שהזפינג הוא ממאפיני הפוסטמודרניזם, התלהבתי כל-כך, שחשבתי שאני פוסטמודרניסט. אלא שהפוסטמודרניזם מבין את הזפינג כחסר-משמעות לדבר עצמו, הכל נתן להחלפה, ולכן לא משנה מה רואים בטלויזיה. למרות שגדלתי כמעט בלי טלויזיה (וכשהגיעו הכבלים - כבר בכלל בלי) הבנתי (והערצתי) את הזפזופ, שכן הוא נראה לי תאור שלעולם, בו דברים קורים מגונים ללא כל קשר, בעוד כל קשר הוא פרי המחשבה, שהיא עוד יותר מהעולם עוברת מנושא לנושא וממקום למקום. עד כדי כך התרשמתי מהזפזופ (טרם הכרתי את האינטרנט) עד שרציתי שכמהו תראין יצירותי. בשעורו הסביר יואל הופמן בהתרגשות רבה כי בכתה בה מורה מקריאה את בעיר ההריגה של ביאליק וילד מצביע ואומר שהוא צריך להשתין - לא נפסקת השירה. ספור זן שכזה לא תמצאו בספריו (הספרותיים) אלא את ישום התורה הנ"ל (או הרצאת הדברים בספר יוסף, עליה אדבר בנפרד). בספריו הוא עובר מנושא לנושא ומתחום לתחום בתוך כל פסקה, ובכך מדגיש את חשיבות הדברים כפי שהם (ולא את הספורים שאנו מקוים למצא בהם). אין זו סתם טכניקה להזרה, שכן ברב המקרים הוא לא משתמש בהזרות, וכשכן - אד הוק. אין עלילות, יש התרחשיות. ההתרחשיות לא מונעות מהקורא להרכיב מהן עלילה, אך לכל התרחשות והתרחשות אפי שונה וגשה שונה מהטקסט. בספרים מגון נושאים, ארועים ודמיות, המרכיבים עולם אך מרכיבים אתו כאסף פרטים רבים ומגונים ולא כציר קוהרנטי דמיוני, כלומר - הספרים משקפים היטב את העולם. אצל אלתרמן הדיספסוידוקוהרנטיות יותר מרכבת. מלבד דגמאות לתפיסת הדיספסוידוקוהרנטיות אצל אלתרמן, כגון באפי הקטלוגי שלשיר התוצרת, או בערבוב הסמלים האפיני לכוכבים בחוץ: "הה, ארצי, מי עיניו להישיר בך יכול, את שמות ודברים כברק מערטלת" או "צידה להביא לאחי הגדולים: לאור ולרחב בשדות אבינו" או "הסוף והלב והסתו", ישנה גם המחשת הדיספסוידוקוהרנטיות. ההמחשה נעשית באפן די דומה לשטתו הנהדרת שלס. יזהר. יזהר בונה רצף דמוי אסוציאטיבי שבו נכנסים כל תחומי החיים לחשיבה במעין דבור משלב על ענין אחד כביכול. נניח - דמות מסתכלת על עץ, וחושב באמצעותו על כל תחומי החיים באפן רציף, כשהדובר בגוף שלשי מדבר מתוך מחשבות הדמות. רק לעתים נדירות נמצא שגם התחומים מתערבבים זה בזה בתוך הטקסט, דגמא נהדרת לכך בספור אצל הים. אצל אלתרמן, התחומים מערבבים זה בזה לארך כל הטקסט. דגמא טובה לכך היא השיר ליל חניה, כלו, אשר לכל ארכו הוא מדבר על ליל חניה במלחמה, על זמר, ועל השיר עצמו, באתן מלים ממש, ולא בזה אחר זה. "על אהבה הוא מדבר, בה הוא פותח, ועל חובה וקרב ועל הכל בכל"





    הערות:
    א. ברשומה חסרות דגמאות. אני מקוה לערך אתה בקרוב ולהוסיף דגמאות.
    ב. בהקלידי את השאלה "לפי מה הספרים מסדרים?" הקלדתי בטעות "לפי מה מסדרים החיים?". יתכן שטעות זאת משקפת את השאלה שלקוחות היו רוצים לשאל, ויתכן שהיא משקפת דברים אחרים..


    את כל שירי הקלדתי לך
    ויאבדו בין רבוא חלונותיך
    ומתי בחלונותיך
    ירד גשם?





    -צרבת בערוץ 24
    -שיר ערש (היכל ועיר נדמו פתע) ולחנו
    -מדוזה לבנה ליד שקמנה-השיר הזה/האחיות פיק
    -טפול רפלקסולוגי במורן
    -הבנת שרה שילה
    -חטמית זיפנית בציור אורלי
    -הים ממרפסת אמי
    -החם המסמא
    -קפסא לנקוז מי מזגן בבת-גלים עלתה על גדותיה
    -אחות צביקה



    :-)) הלתי4
     תגובות 

    16/07/2004 | 17:15
    לפי הרשומה הזאת אפשר בהחלט להסיק שבלינו יותר זמן ביחד בזמן האחרון, שכן היתי איתך כשחווית חלק גדול מהדברים שרשמת... ואני מתחילה להבין אותך. אבל היכולת שלך לחשוב על דברים בצורה הזאת, זאת אומרת, לראות את ביטויי הדיספסוידוקוהורנטיות בחיים, היא קשה לי. אני מרגישה שאני צריכה להתעלות על המחשבה הפשטנית והזורמת, ולאמץ אותה לראות `מעל` התרחשות הדברים. זה אמנם קשה, אך מאד מענין.

    וגם - כתיבתך החסרה - מדבקת...
    וגם - אולי צריך לעשות לטקסט קצת הגהה למשל ב- ` וחושב על באמצעותו על כל תחומי ` ויש עוד.
    הוספת תגובה להודעה
    :) אני יונתן21/07/2004 | 12:55
    הגהתי קצת את הרשומה..
    תגידי, זה ברור שהכונה לאחוה בסמיכות ולא לאחות? אני לא חושב שלצביקה יש אחות בכלל

    ובענין הפסוידוקוהרנטיות: אני חושב שאני משמש לך מראה - משום שאת נמצאת בתוך הדברים קשה לך לראות מעליהם, אבל אם את מסתכלת דרכי זה קל יותר, למשל במחברת "חבורים", צרוף הענינים הוא מאד דיספסוידוקוהרנטי
    הוספת תגובה להודעה
    כמובן שאין זו אלא טבלה של מסד נתונים gmaayan05/08/2004 | 04:13
    אם נקבל את ההנחה (כאילו אנו אנשים רציונליים) שלספרים תכונות ידועות ובדוקות, ושכל הספרים מקבלים ערכים בכל תכונה ותכונה, גם אם מספר התכונות אינסופי, אזי כל תכונה אינה אלא שדה במבנה נתונים, וכשנסדר את השדות כטורים ואת הספרים כשורות נקבל טבלה (אינסופית) שמגלמת בתוכה את כל הסידורים האפשריים. נוכל לסדר על פי תכונה זאת או אחרת או על פי מספר תכונות, בסדר הייררכי כלשהו, או (בהינתן כוח מחשוב אינסופי) על פי מספר אינסופי של תכונות - כלומר על-פי חלק מכלל התכונות או על-פי כולן גם יחד (האפשרות האחרונה היא החיתוך המנוון המחזיר את קבוצת כל הספרים [הסופית]). מכל מקום אין צורך לארגן את הספרים בערימות והתשובה הנכונה לקונה היא שהספרים מסודרים בכל סדר שירצה.
    הוספת תגובה להודעה
    התשובה הנכונה לקונה?? אני יונתן15/08/2004 | 15:22
    אתה דמוקרט זה מה שאתה. אתה חושב שזכות הבחירה היא ההעדפה של הלקוח הפוטנציאלי ושל זה שאינו פוטנציאלי. ומכיון שאני אינני יודע מה נכון עבורו, ומכיון שאינני מחנך, אני בוחר בתשובה הנכונה עבורי. התשובה הנכונה עבורי היא התשובה המכילה יפי רב ונגיש ביותר שאני יכול למצא (בזמנו פתחתי עם יער נסחא ויחידת מדה ליפי נגיש, המסמנת באות ה`). התשובה "כמו החיים" פועלת הן בתחום היפי והן בתחום הנגישות:
    ראשית היא מסבירה כי סדר הספרים נקבע על פי התרחשות הענינים, וזאת בענין הנגישות - היא נותנת לשואל לגיטימציה לדמין את תהליך אסוף הספרים, אשר הוא היפה,
    ושנית, הדמוי בין סדר הספרים לחיים מתאר את שניהם ולכן יפה בעצמו, וכמו כן מדגיש קוי יפי בשניהם וכך פועל בתחום היפי.
    הוספת תגובה להודעה

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה